Volkstuinen gered!

25 maart 2005

Volkstuinen gered!

De Tweede Kamer der Staten Generaal op 22 maart 2005 heeft met grote meerderheid een motie van de SP-fractie heeft aangenomen om volkstuinen bij plannen voor herstructureringen ongemoeid te laten.

Bij deze motie is de regering tevens gevraagd beleid te ontwikkelen om de aanleg van nieuwe volkstuinparken te stimuleren.

In meerdere gemeenten in Flevoland leefden plannen om volkstuinparken op te heffen voor doeleinden van bebouwing en deze elders opnieuw aan te leggen. Vooral voor wat oudere mensen zou dit fnuikend zijn doordat hun de tijd meestal niet gegeven is om elders opnieuw te realiseren wat zij met veel toewijding en inzet op de huidige tuin hebben tot stand gebracht. Deze snode plannen zijn nu dus van tafel.

Wij vinden het volkomen terecht dat mensen van wie velen nog actief aan de wederopbouw van ons land hebben bijgedragen, de rust en voldoening vinden die zij verdienen. Bovendien zijn volkstuinen - ook binnen de bebouwing van een gemeente - groene oasen die zowel ecologisch, recreatief als natuurhistorisch een waardevol onderdeel zijn van de groene leefomgeving.