SP doet niet meer mee!

22 maart 2007

SP doet niet meer mee!

Een bijdrage van Herbert van Ravenzwaaij

De kiezers hebben niet altijd gelijk, maar krijgen wel wat ze willen.

Deze woorden van de informateur, Henk Vonhoff, blijven me bij na afloop van een 'informatie-soap'. Op de vraag van de journaliste van Omroep Flevoland of ik verbaasd was dat de SP en CU als grote winnaars van de verkiezingen buiten spel waren gehouden, kon ik oprecht zeggen dat ik het al verwacht had. In de wandelgangen van de provinciale staten werd/wordt argwanend gekeken naar de nieuwe fractie. Zoveel nieuwe mensen gaat dit wel goed? En wat voor “vreemde” sociale voorstellen hebben ze toch als SP

Openbaar vervoer weer terug in de NOP en bovendien nog gratis ook? Achterstanden sociale woningbouw wegwerken en kleinschalige zorgcentra in de wijken? Zorg voor de jeugdzorg? Het vliegveld van Lelystad niet zomaar laten groeien? Foei, toch dat is wel heel sociaal. Nee, we gaan in 2008 lekker met elkaar bezuinigen en zoals de informateur het 'treffend' verwoorde: "Deze standpunten zijn toch wel erg intern gericht."

Inpakken en wegwezen

Het heil moet schijnbaar komen van Europa en de ons omringende provincies. Als je geen geld daar weg haalt ben je politiek niet volwassen. Dus werd het spel gespeeld dat de standpunten van de SP te ver weg lagen van de traditionele collegepartijen en met een kopje koffie en plakje cake konden we inpakken en wegwezen.

Maar!!

Ze kunnen niet meer om ons heen. De tijd dat er een paar grote partijen de dienst uitmaakten is voorbij. De eerste toenadering is er al. Voorgesteld wordt om echt te gaan luisteren naar de oppositiepartijen. Vanuit de fractie kunnen jullie erop vertrouwen dat wij dit “aanbod” positief kritisch hebben geaccepteerd en daar waar voorstellen komen, wij die vanuit de SP-visie zullen benaderen. We gaan er vier mooie sociale jaren van maken.