Vliegveld lelystad: Standpunt SP

9 september 2007

Vliegveld lelystad: Standpunt SP

Niet verder uitbreiden dan binnen de grenzen van de Planologische Kernbeslissing (PKB) van 2004, dat is het standpunt van de SP. "Rupsje nooit genoeg" is de typering van Herbert van Ravenzwaaij als het over Schiphol en dus in het verlengde ook over vliegveld Lelystad gaat. Alle plannen met betrekking uitbreiding dienen met argus ogen te worden bekeken, zeker als in 2009 de PKB 2004 afloopt.

Op 25 augustus is er een SP bijeenkomst geweest in Utrecht over het bepalen van een landelijk standpunt over regionale luchthavens. Onder de circa dertig aanwezigen waren, naast de bij de regionale vliegvelden betrokken raads- en statenleden, o.a. ons Tweede Kamerlid Emile Roemer en Evert Hassink van Milieudefensie. Emile Roemer signaleerde een enorme landelijke lobby voor ‘meer asfalt en verder uitbreiden van de luchtvaart.’ Het is te vrezen dat wat betreft vliegveld Lelystad het niet bij de uitbreiding binnen de PKB van 2004 zal blijven. Emile Roemer zal de Tweede Kamerfractie voorstellen om bij de discussie over de regionale vliegvelden die eind 2007 zal plaatsvinden, stevig op de rem te trappen om, met betrekking tot het totaal aan luchtvaart, verdere uitbreidingen te voorkomen.