Willen we naar de Olympische Spelen in 2028?

5 mei 2008

Willen we naar de Olympische Spelen in 2028?

Door Herbert van Ravenzwaaij

"Willen we naar de Dam? Dan gaan we naar de Dam".
Deze woorden van een illustere vakbondsleider spelen door mijn hoofd als we in de Staten het, in onze ogen, onzinnige voorstel krijgen om 70.000 euro uit te geven voor een tentoonstelling in Rotterdam om de provincie te promoten. Ja, u leest het goed, zeventigduizend euro. Deze promotie is volgens het college en de daar hijgend achteraan hollende collegepartijen nodig in het kader van een proces om te komen tot een bieding om de Olympische Spelen naar Nederland te halen in 2028.

Volgens een heleboel partijen (NOC/NSF, de grote provincies en grote steden) is dat nodig voor de economische ontwikkeling in Nederland. Voor Flevoland is het goed omdat wij graag de sportiefste provincie willen zijn! En voor de ontsluiting van Flevoland en dat soort argumenten. Dit laatste is naar onze mening onzin omdat in 2028 de provincie al volledig ontsloten is door brede snelwegen en een verdubbeld spoor. Dus deze tentoonstelling is het begin van een proces dat veel geld gaat kosten en we weten niet eens of het wat oplevert!!

Onze stelling in de Staten was en is:
Wij gaan niet in een trein zitten waarvan we de eindbestemming niet weten. Bovendien weten we niet eens wat het spoorkaartje kost!

Tel daarbij op dat een snoepreisje door leden van GS naar Peking tijdens de Olympische Spelen dit jaar een slordige dertigduidend euro gaat kosten. Een simpel optelsommetje: honderdduizend euro wordt gespendeerd aan een droom!

U zult begrijpen dat de SP, gesteund door de hele oppositie, hier niet mee kon instemmen.
Deze euro’s kunnen naar onze mening beter worden besteedt aan bijvoorbeeld culturele instellingen die door bezuinigen in hun provinciale subsidies in hun bestaan worden bedreigd. Of spendeer dit geld aan gratis sport voor diegenen die dat niet kunnen betalen omdat zij bijvoorbeeld een uitkering moeten hebben van de WWB.

Ik begon met:
"Willen we naar de dam? Dan gaan we naar de Dam".

Ik sluit af met:
"Willen we naar de Olympische Spelen in 2028?
We willen niet naar de Olympische Spelen in 2028".