Unieke samenwerking in Mobiliteitscentrale

5 april 2016

Unieke samenwerking in Mobiliteitscentrale

Foto: SP

Op 12 november 2014 heeft de SP fractie, middels een motie, het college verzocht de capaciteit van het vraagafhankelijk OV in relatie tot de bereikbaarheid van de kernen van de gemeente Dronten en Noordoostpolder te vergroten. Op 01 april 2016 gaven betrokkenen groen licht aan Regiotaxi Flevoland.

Unieke samenwerking in Mobiliteitscentrale

Groen licht voor Regiotaxi Flevoland

Vanaf 1 april organiseert Connexxion samen met lokale Flevolandse vervoerders het openbaar vervoer via Regiotaxi Flevoland. Vanochtend hebben gedeputeerde Arie Stuivenberg en directeur Taxi, Marc Rozendal van Connexxion letterlijk en figuurlijk groen licht gegeven aan deze samenwerking. Dit gebeurde in aanwezigheid van wethouders en ambtelijke vertegenwoordiging van betrokken gemeenten Dronten, Noordoostpolder, Lelystad en Zeewolde.

Regiotaxi Flevoland is openbaar (regionaal) vervoer van deur tot deur in de gemeenten Dronten, Noordoostpolder en Zeewolde. In Lelystad is Regiotaxi Flevoland alleen beschikbaar voor reizigers met een indicatie volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Zij kunnen met een vervoerspas tegen een lager tarief gebruik van de Regiotaxi maken.

Van zones naar kilometertarief

De Regiotaxi wordt voor een aantal mensen duurder en voor een aantal goedkoper. Gemiddeld genomen blijven de tarieven voor de reizigers gelijk. Gedeputeerde Arie Stuivenberg: “De tarieven moeten worden aangepast omdat per 1 april wordt omgeschakeld naar kilometertarieven in plaats van zones. Net als met de OV-chipkaart voor bus, metro en trein betaalt de reiziger nu de kortste afstand tussen herkomst en bestemming. Dit is eerlijker dan de tarieven te bepalen vanaf een willekeurige plek binnen een zone, die ongeveer 5 kilometer is. Vooral korte ritten in een zone worden duurder, korte ritten tussen 2 zones worden juist goedkoper.”

Kortingstarieven en Wmo-indicatie

Net als voorheen gelden kortingstarieven voor reizen doordeweeks na 19.00 uur en in het weekend, het zogenoemde daltarief. “Reizigers met een Wmo-indicatie krijgen van de gemeenten een extra korting en een eigen vervoerpas. Die korting verschilt per gemeente. Op de website www.flevoland.nl/regiotaxi staan alle tarieven. Bij het aanvragen van een rit wordt het exacte tarief voor de reis vermeld. Bovendien ontvangen reizigers zonder Wmo-indicatie een alternatief reisadvies als de reis goedkoper is met bijvoorbeeld de bus of de trein dan met de Regiotaxi”, aldus gedeputeerde Stuivenberg.

Mobiliteitscentrale

Naast de tariefstelling verandert ook de uitvoering. Marc Rozendal van Connexxion licht toe: “Vanaf 1 april werken we samen via de Mobiliteitscentrale. De verantwoordelijkheid voor de reservering en planning ligt bij Connexxion, de uitvoering van de ritten bij drie lokale taxibedrijven als basisvervoerders: Vloettax, Taxicentrale Zwolle en Van Slooten Personenvervoer. Daarnaast zijn er aanvullende vervoerders. Deze nieuwe – voor Nederland – unieke manier van aanbesteden en samenwerken biedt meer kansen voor lokale taxibedrijven; gemeenten en provincie kunnen het vervoer zo slim organiseren. Wat hetzelfde blijft, is de kwaliteit van het vervoer.”

Ook de wijze van reserveren is hetzelfde: via www.flevoland.nl/regiotaxi of per telefoon 0900 – 222 88 77 (€ 0,08 per minuut). Daar staat ook informatie over de tarieven en het vervoersreglement.

Onderschrift foto:
Op 01 april 2016 gaven betrokkenen groen licht aan Regiotaxi Flevoland. V.l.n.r. dhr. Ankh Nijssen (Wmo-cliëntenraad Lelystad), dhr. Marc Rozendal (directeur Taxi Connexxion), dhr. Arie Stuivenberg (gedeputeerde Provincie Flevoland), dhr. Peter van Bergen (wethouder gemeente Dronten), dhr. Jan Korf (afdelingshoofd Werk, Inkomen & Zorg gemeente Lelystad) en dhr. Wim van der Es (wethouder gemeente Zeewolde).