Motie Flevoland Fair Trade provincie

7 december 2016

Motie Flevoland Fair Trade provincie

Momenteel loopt er een campagne om Nederland fairtrade te maken. Het initiatief komt van De Landelijke Vereniging van Wereldwinkels en Stichting Max Havelaar.
De provincies kunnen de titel Fairtrade Provincie behalen door aan een aantal criteria te voldoen, zie www.fairtradegemeenten.nl

Een van de criteria is dat binnen de provincie 75% van de gemeenten actief aan de campagne deelneemt en 45%  van de gemeenten zelfs de titel Fairtrade Gemeente heeft behaald. Dronten en Noordoostpolder hebben deze titel al ontvangen. Binnen Flevoland zouden minimaal nog 2 gemeenten actief aan de campagne moeten deelnemen en zou er minimaal nog 1 gemeente de titel Fairtrade Gemeente moeten behalen, om Flevoland een Fairtrade Provincie laten zijn.
De provincies Utrecht en Friesland zijn al fairtrade.

Inleiding van de motie vreemd aan de orde van de dag door woordvoerder Frans Mulckhuijse:

Voorzitter in deze tijd voor de kerst, de adventstijd,  hebben we allemaal de behoefte om eens terug te kijken, te reflecteren, op waar we ons het afgelopen jaar druk over gemaakt hebben.

Zowel terugkijken op onderwerpen in het algemeen als die hier in de Provinciale Staten aan de orde zijn geweest.
Veel zaken zijn besproken en soms na heftige discussie en veel moties en emotie tot besluitvorming gekomen.

Voorzitter ik kan me daarbij niet aan de indruk onttrekken dat daarbij bij alle partijen het uiteindelijke doel was en is: Een zo goed mogelijk provinciaal bestuur voor de Flevolander.

Deze adventtijd is ook de tijd waarin we nadenken over de verbondenheid tussen mensen onderling. En deze motie vreemd aan de orde aan de dag voorzitter staat wat dat betreft in dat teken van onderlinge verbondenheid en solidariteit.
Niet alleen de verbondenheid in Flevoland maar ook die van de mensheid in het algemeen. Soms lijkt het wel of we een beetje op onszelf ronddobberen als provincie in de voormalige Zuiderzee maar dat is natuurlijk niet de realiteit.
Denk maar eens aan het feit dat straks  25 % van de Nederlandse energie gewonnen op land uit Flevoland komt.

Deze motie is een invulling van uitgangspunten van de de Fair Trade organisatie die zich al jaren inzet om wereldhandel op een eerlijkere manier vorm te geven.

Een handel waar producenten en consumenten beide baat hebben. En met name de kleine producenten in ontwikkelingslanden een gelijkwaardige positie krijgen en niet onder de voet gelopen worden door de machtige handelaren op de wereldmarkten.
Het is en een oproep  met het doel dat Flevoland zich in de toekomst als fair trade provincie kan etaleren.

De motie vreemd aan de orde van de dag: