Datacenter Zeewolde? NEE!

23 maart 2022

Datacenter Zeewolde? NEE!

Foto: TekstCollectief / Aangeleverd

Niet doen, zeggen Eerste Kamer en Maike Muller van de SP.

Op 21 maart 2022 zijn er schriftelijke vragen gesteld aan de Eerste Kamer over het schorsen of vernietigen van het bestemmingsplan in Zeewolde ten gunste van het bouwen van een datacenter. Eigenaar van dit datacenter wordt META, de overkoepelende organisatie waar Facebook onder valt.

Wie is tegen het datacenter Zeewolde?

De schriftelijke vragen zijn ingediend door Partij van de Dieren, JA21, 50Plus, PVV en SP. Intussen heeft er naar aanleiding van de gemeentelijke verkiezingen van 16 maart 2022 een verandering in het bestuur van Zeewolde plaatsgevonden. De tegenstanders van het datacenter Zeewolde wonnen met een overweldigende meerderheid. Dit vertaalde zich in een verdeling van de zetels, waarbij de tegenstanders 15 van de 19 zetels hebben. Geconcludeerd mag worden dat niemand op het datacenter van Meta zit te wachten.

Waarom geen datacenter Zeewolde van Meta?

Laten we even terug in de tijd gaan. Het trekkersveld IV in Zeewolde krijgt op verzoek van de gemeente Zeewolde een ander bestemmingsplan. Dat maakt mogelijk om een groot datacenter te bouwen. Meta zal vrijwel alle energie die opgewekt zal worden door windmolenparken, al dan niet reeds bestaand, gebruiken. In ruil daarvoor krijgt Zeewolde restwarmte die gebruikt kan worden in huishoudens en bedrijven. De vraag is echter hoe en voor hoeveel geld dit gerealiseerd kan worden. De grond kan wellicht veel beter gebruikt worden om huizen op te bouwen of een energie op te wekken die rechtstreeks aan de omgeving ten goede komt.

Beleid voor datacenters in Nederland

Inmiddels zijn er zo’n 200 enorme datacenters in Nederland. We zijn daarmee koploper. De uitzending van Pointer Special zegt dit en meer (minuut14:27). Beleid en regelvoering voor de datacenters is daarmee uiterst belangrijk geworden. Wat wil Nederland, wat is goed om te doen, hoeveel en wie moet de eigenaar zijn van een dergelijk datacenter?

Wat vind jij van dit onderwerp?

Laat het ons weten en reageer onder dit artikel

Laat je stem niet verloren gaan!