SP WIL SNEL BELEID VOOR OEKRAÏNERS IN FLEVOLAND

4 maart 2022

SP WIL SNEL BELEID VOOR OEKRAÏNERS IN FLEVOLAND

Particuliere initiatieven worden snel gerealiseerd. De oorlog in Oekraïne kent zijn pluspunten. Eentje ervan is de onnoemelijke saamhorigheid en hartelijk welkom die we onze regiogenoten bieden. De eerste honderden vluchtelingen zijn in Nederland gearriveerd. Ten tijde van dit artikel zijn er al meer dan één miljoen mensen uit Oekraïne gevlucht. Het land, zo groot als Frankrijk, kent 45 miljoen inwoners. Deskundigen verwachten de grootste vluchtelingenstroom aller tijden. Of de vluchtelingen weer snel naar hun thuisland terug kunnen is maar de vraag. Er dienen plannen te worden gemaakt hoe Nederland dit nu, op korte termijn en op lange termijn oplost.

Hoe snel kan Flevoland polderen?

Maike Muller (SP), Monique Dubois (PvdA) en Hisham Ismaili Alaoui (GL) zijn lid van de Provinciale Staten van Flevoland voor hun partij. Dit drietal heeft in allerijl een brief opgesteld en gestuurd naar de commissaris van de koning in Flevoland, Leen Verbeek (PvdA).

De brief is een oproep om zo snel mogelijk in Flevoland met elkaar in gesprek te gaan en een beleid uit te stippelen.

Gedeputeerde Staten van Flevoland kan het gesprek aangaan met gemeentes, maatschappelijke organisatie en bedrijfsleven. Hoe gaan we om met de vluchtelingen die nu binnenstromen en huisvesting en verdere ondersteuning nodig hebben? Maar ook: wat zijn de plannen op veel langere termijn, als de Oekraïense vluchtelingen nog jaren niet terug kunnen. Wat doen we met de kinderen die zonder ouders hierheen zijn gevlucht en wachten op ouders of familieleden die misschien nooit zullen komen? Wat te doen met kinderen die hier geboren worden en wellicht al jaren in Nederland wonen voor ze terug kunnen of willen naar hun vaderland?

Er is geen tijd voor eindeloos overleg. Het is tijd voor actie!

Laat hieronder een reactie achter of laat bijvoorbeeld op Facebook van je horen als je ons initiatief ondersteunt.

***disclaimer***